Αντώνης
Λιοναράκης
Επικ. Καθηγητής του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου στην "Ανοικτή
και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση"
Αν
το σύνθημα στο 19ο αιώνα ήταν
"εκπαίδευση για τους μη έχοντες και μη γνωρίζοντες",
αν το σύνθημα στον 20ο αιώνα ήταν
"ακόμα περισσότερη εκπαίδευση για τους μη έχοντες και μη γνωρίζοντες",
το σύνθημα στον 21ο αιώνα θα πρέπει να είναι
"προσβάσιμη και ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους"
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ορισμένα
από τα πιο σημαντικά θέματα στην εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
είναι ο σχεδιασμός και η παραγωγή του εκπαιδευτικού / διδακτικού υλικού.
Η ιδιαιτερότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όσον αφορά το εκπαιδευτικό
/ διδακτικό υλικό, είναι ότι αυτό αποτελεί το κύριο μοχλό της διαδικασίας
της διδασκαλίας. Αν στο συμβατικό σύστημα εκπαίδευσης αυτός που διδάσκει
είναι ο διδάσκοντας και το εκπαιδευτικό υλικό υποστηρίζει το έργο του,
στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση αυτός που διδάσκει είναι το διδακτικό
υλικό. Ο διδάσκοντας υποστηρίζει το διδακτικό υλικό μέσα από μία διαδικασία
αλληλοσυμπλήρωσης του έργου και ενθαρρύνει τη διαδικασία της μάθησης
των σπουδαστών. Ο βαθμός ενθάρρυνσης εξαρτάται κάθε φορά από την προσωπικότητα
και την υπόσταση του διδάσκοντα και ασφαλώς από τον σπουδαστή που αντιμετωπίζει
πολλών μορφών προβλήματα.
Η θέση αυτή τονίζει την ιδιαιτερότητα και τη σημασία που έχει το διδακτικό
υλικό οποιασδήποτε μορφής σε ένα σύστημα ανοικτής και εξ αποστάσεως
εκπαίδευσης. Είναι αυτονόητο ότι η ποιοτική διάσταση του διδακτικού
υλικού και οι προϋποθέσεις που ακολουθεί, ως προς τις ανάγκες των σπουδαστών,
ορίζουν την αποτελεσματικότητά του και συγχρόνως το καθιστούν ένα καλό
ή κακό εκπαιδευτικό πεδίο πηγών και επεξεργασίας της πληροφορίας. Η
αλληλεπίδραση μεταξύ διδάσκοντος και διδασκομένων που είναι πάγια αρχή
της συμβατικής εκπαίδευσης, στις μορφές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
μεταβάλλεται ως βασικότατη προϋπόθεση μεταξύ του διδακτικού υλικού και
των διδασκομένων.
Οι παιδαγωγικοί παράμετροι και η μεθοδολογία ακολουθούν έναν αριθμό
από δραστηριότητες, οι οποίες καθορίζουν βήμα προς βήμα το ζητούμενο
ποιοτικό τελικό προϊόν. Οι διάφορες θεωρίες μάθησης και η εμπειρική
διάσταση, ταυτόχρονα με το επιλεγμένο μαθησιακό υλικό και τον τρόπο
που υλοποιείται και λειτουργεί στη πράξη, είναι σημαδιακές για μία ποιοτική
προσέγγιση δημιουργίας εξ αποστάσεως εκπαιδευτικού υλικού.
|