|
||
Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση | ||
Τ.
Α. Μικρόπουλος Η παρούσα εργασία αφορά στο σημαντικό θέμα του λογισμικού που θεωρείται το προσφορότερο για αξιοποίησή του στην εκπαιδευτική διαδικασία, παρουσιάζοντας κριτικά ορισμένους τύπους λογισμικού και προτείνοντας συγκεκριμένες λύσεις, που ολοκληρώνονται σε ανοικτά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα με θεωρητική προσέγγιση αυτή της εποικοδομητικής μάθησης [1]. Η τεχνολογίες των πολυμέσων και υπερμέσων που κατακλύζουν τις εκπαιδευτικές και επιμορφωτικές εφαρμογές λογισμικού αποτελούν ισχυρά εποπτικά μέσα και μαθησιακά εργαλεία υπό τον έλεγχο του εκπαιδευτικού και του μαθητή με κύριο χαρακτηριστικό τις πολλαπλές αναπαραστάσεις της πληροφορίας και την άμεση πρόσβαση σ’ αυτήν, αλλά εμφανίζουν και ουσιαστικά αρνητικά στοιχεία. Δύο από αυτά είναι η αναζήτηση πληροφοριών που υλοποιείται με συμβατικό τρόπο και ο κυκεώνας πληροφοριών και αναπαραστάσεων φαινομένων και καταστάσεων για τις οποίες συχνά δεν είναι απαραίτητη η χρήση του υπολογιστή [2]. Σχετικά με την εκπαίδευση από απόσταση, αυτά που προσφέρει συνοψίζονται στην αναζήτηση και ανάκτηση επίκαιρης πληροφορίας, στην έρευνα και την αξιολόγηση, στα συνεργατικά περιβάλλοντα, στην αλληλεπίδραση και ανατροφοδότηση, κυρίως κάτω από την ομπρέλα υπερμεσικών πλαισίων. Η πρόσφατη επιστημονική εμπειρία δείχνει ότι υπάρχει έλλειψη θεωρητικού πλαισίου στα προτεινόμενα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, παρ’ ότι οι περισσότεροι ερευνητές προτείνουν την εποικοδομητική μάθηση η οποία όμως υλοποιείται δύσκολα και σπάνια [3]. Η πρόταση της παρούσας εργασίας αφορά σε λογισμικό για χρήση στην τάξη που εμπεριέχει διδακτικούς στόχους, ολοκληρωμένα σενάρια, interface και αλληγορίες με παιδαγωγική σημασία, και κυρίως επιφέρει συγκεκριμένα μαθησιακά αποτελέσματα. Τέτοιου είδους λογισμικά αποτελούν τα ανοικτά πληροφορικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, με ουσιαστική συνεισφορά τα εικονικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα [4]. Ένα σημαντικό ζήτημα όσον αφορά στο εκπαιδευτικό λογισμικό είναι η αξιολόγησή του, η οποία αποτελεί μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση ως προς τη θεωρητική της προσέγγιση, αλλά και ως προς τη μεθοδολογία της. Γενικοί παράγοντες αξιολόγησης, αλλά και σχεδίασης ενός εκπαιδευτικού λογισμικού είναι οι διδακτικοί του στόχοι (ταξινομίες, προφίλ μαθητή, διεργασίες), το χρησιμοποιούμενο μέσο (έλεγχος, παρουσία, σύνδεση, τεχνολογία), και τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα (γνωστικά, απόδοση, στάσεις). Η διαδικασία της αξιολόγησης απαιτεί διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση και διαφορετικές αμάδες αξιολογητών, όπως οι ειδικοί περιεχομένου, οι ειδικοί πληροφορικής, οι ειδικοί διδακτικής, οι εκπαιδευτικοί, και βέβαια οι μαθητές που αποτελούν τους τελικούς χρήστες του προϊόντος [1].Αναφορές1. Μικρόπουλος Τ. Α. (2000), Εκπαιδευτικό Λογισμικό. Θέματα σχεδίασης και αξιολόγησης λογισμικού υπερμέσων, ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ 2. Μικρόπουλος Τ. Α. (1999), Εκπαιδευτικό λογισμικό υπερμέσων / πολυμέσων; Πανελλήνιο Συνέδριο Πληροφορική και Εκπαίδευση, 105-114, Ιωάννινα 3. Mikropoulos T. A. (2000), Design, Development and Evaluation of Advanced Learning Environments. An Overall Approach. HERMES. Advanced systems for teaching and learning over the world wide web, B42-B52, Samos 4. Νικολού Ε., Τσάκαλης Π., Γιούνης Α., Μπέλλου Ι., Μικρόπουλος Τ. Α. (1999), Εικονική πραγματικότητα στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Κριτική θεώρηση, 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Με Διεθνή Συμμετοχή Διδακτική των Μαθηματικών & Πληροφορική στην Εκπαίδευση, Ρέθυμνο
|
||
[ Κατάλογος
Ομιλητών | Θέματα διημερίδας | Πρόγραμμα
Δελτίο τύπου | Φωτογραφικό υλικό ] |
||
|
||
Η Διημερίδα
θα διοργανωθεί στα πλαίσια του ευρωπαικού προγράμματος YouRA (Socrates programme, MINERVA Action) |
||